Maluchy a język obcy – czyli o tym jak edukować przez zabawę

active-kids-englishCzy na naukę może być za późno? Ponoć nigdy. Ale już na pewno, na naukę, zwłaszcza języków obcych nie jest nigdy zbyt wcześnie. Rzecz dotyczy zagadnienia, które nurtuje z pewnością wielu rodziców, mianowicie w jakim wieku dziecko powinno zacząć naukę języka innego, niż ojczysty. Jest także kolejne, niezwykle ważne pytanie, jak skutecznie uczyć takiego malucha.

Zacznijmy od tego kiedy zacząć naukę. Otóż odpowiedź jest banalnie prosta – jak najwcześniej się da. Oczywiście nie mówimy tu o profesjonalnym kursie języka obcego dla niemowląt. Chodzi o powolne oswajanie swojej pociechy, poprzez używanie w stosunku do niego zwrotów na przykład po angielsku, lub też śpiewanie piosenek. Warto, aby już w początkowej fazie życia, od czasu do czasu w kontakcie z maluchem pojawiał się obcy język. Chodzi o wykreowanie w dziecku umiejętności słyszenia języka, przyda się to z pewnością na późniejszych etapach. I tutaj wkracza temat odpowiedniego wieku na rozpoczęcie konkretniejszego kontaktu z językiem obcym. Nie można jednoznaczne powiedzieć, jaki wiek jest najlepszy na rozpoczęcie nauki w grupie lub z lektorem. Jest to kwestia indywidualna każdego malucha. Dla jednych będą to trzy latka, dla innych pięć. Nie każde dziecko chętnie podejdzie do pracy z rówieśnikami, lub nawet z jedną osobą. Nie zawsze zaakceptowany zostanie lektor. Każde dziecko inaczej funkcjonuje w sferze poznawczej, należy zdać sobie sprawę, że na wszystko potrzeba czasu i wiele zrozumienia, nic na siłę. Z pewnością jednak, nie warto zwlekać z taką decyzją, gdyż mózg dzieci, przed ukończeniem dziesiątego roku życia cechuje naturalna chłonność i elastyczność, co jest niezwykle istotne z punktu widzenia nauki języków obcych. Oczywiście edukacja w zakresie języków, przy tak małym słuchaczu to bardzo wymagająca kwestia, opierająca się na specyficznych metodach nauczania. Zatem jeśli zdecydujemy się na rozpoczęcie nauki przez nasze dziecko, dołóżmy wszelkich starań, aby nauka przebiegała w odpowiedni dla niego sposób, przede wszystkim dostosowany do etapu rozwojowego na jakim się ono obecnie znajduje. Co zawiera się w tym stwierdzeniu? Otóż, warto dokładnie sprawdzić miejsce w którym będzie edukowane nasze dziecko, przewidywaną liczebność grup, doświadczenie lektora, dobór uczestników, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w salach, ale też program i to jak wyglądają relacje szkoła – rodzic. Bardzo ważna jest aktywna współpraca z rodzicami, gdyż to oni najlepiej znają swoje dziecko. Z kolei doświadczony nauczyciel, powinien zwracać uwagę opiekunów na nieprawidłowości jakie może mieć dziecko, jak również aktywnie włączać mamę czy tatę w proces nauki języka, poprzez wspólne ćwiczenia w domu itp. Ze swojej strony świadomy rodzic z pewnością nie powinien przeszkadzać, czy pouczać. To znaczy należy przyjąć, że nauka wśród maluchów, nie jest nauczaniem jakie można sobie wyobrazić. Nie będzie tu ławek czy tablic. Sposoby na naukę języka obcego dzieci, to przede wszystkim kontrolowane przez lektora gry i zabawy. Zatem w tym miejscu kilka słów o metodach pracy z najmłodszymi słuchaczami. Wśród nich bardzo istotne jest połączenie nauki z ruchem, pokazywanie wielu gestów, angażowanie wielu zmysłów. W czasie zajęć wyklejamy, wycinamy i kolorujemy – aktywizuje to pamięć wzrokową u malucha. Warto wykorzystywać pomoce takie jak zabawki, a zwłaszcza maskotki, z którymi rozmawiamy tylko w obcym języku. Dziecko ma ograniczony zakres koncentracji na danej czynności, stąd wymagana jest różnorodność zabaw, oraz przeplatanie tych bardziej statycznych czynności aktywniejszymi. Nieoceniona jest wartość w procesie przyswajania języka u dziecka, ćwiczeń związanych z muzyką, rytmem, oraz chóralnym powtarzaniem tekstów, śpiewaniem piosenek. Nabywane umiejętności są wzmacniane poprzez powtarzalne i rutynowe, stałe czynności w czasie zajęć – powitanie, przedstawienie się, pożegnanie w obcym języku. Dzieci są bardzo emocjonalne i nieraz aspołeczne – łatwo przechodzą od śmiechu do płaczu i na odwrót, stąd ważna jest elastyczna i wyważona postawa prowadzącego zajęcia. Jak łatwo zauważyć nauka maluchów przebiega poprzez liczne zabawy. Niezwykle ważne jest, aby rodzice podchodzili do tego poważnie, wspierali swoje dziecko, okazywali zainteresowanie, zadawali pytania, a przede wszystkim aktywnie uczestniczyli w procesie nauki i cieszyli się z sukcesów razem ze swoimi pociechami.

Kończąc należy zwrócić uwagę, że naprawdę warto w odpowiedni sposób zadbać o wczesną edukację językową u dzieci. Nauka języka obcego działa stymulująco na rozwój inteligencji, a tym samym, może ułatwiać późniejsze przyswajanie wiedzy z innych dziedzin. Edukacja przebiegająca poprzez beztroską zabawę, bez stresu, jest najbardziej efektywna, zatem traktujmy odpowiednie zabawy jako najlepsze, co może spotkać nasze dzieci. Co więcej, my również motywujmy maluchy do edukacyjnych zabaw, bawmy się wraz z nimi – to ogromny wkład w nauczanie dzieci, a dodatkowo szczęśliwy rodzic to szczęśliwe i zdolne dziecko.

Konstancja Pietryłka

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s