Sprawdzian szóstoklasisty z języka angielskiego

egzamin-szostoklasisty-angEgzamin z języka obcego nowożytnego, co zapewne w 70-80% przypadków sprowadzi się do języka angielskiego, szóstoklasiści napiszą po raz pierwszy. Musi to być zatem dla nich ogromne wyzwanie, stres i zdenerwowanie. Zmierzmy się więc zawczasu z tym dziesięciogłowym potworem.

Na początek mam dobre wieści – sprawdzianu szóstoklasisty nie oblejecie. Choćbyście się nie wiem jak starali, nie wiem ile raz I are an student. pisali – nie oblejecie. No po prostu nie da się, ponieważ egzamin ów pełni rolę DIAGNOSTYCZNĄ, a zdobyte punkty mają za zadanie wskazać mocne i słabe strony konkretnych uczniów, a nie ich klasyfikować i ustawiać… według wzrostu.

To teraz garść konkretów. Sprawdzian trwać będzie 45 minut, a uczniowie napiszą go… zaraz po części pierwszej sprawdzającej wiedzę z matematyki i języka polskiego. Dzieciaki nie będą mogły wrócić do domu, odpocząć, zjeść ciepły posiłek czy się po prostu wyspać. Będą się mogły… wysikać, o ile czas i liczba toalet im na to pozwolą. Tak wiem – czepiam się, ale mam głębokie przekonanie, że nie robię tego bez powodu. No bo żeby dwunastolatkom (poprawcie mnie, jeżeli się mylę) nie rozbić pierwszego tak ważnego egzaminu w ich życiu na dwa dni… Ale zostawmy to. Sprawdzian składać się ma z czterech części: rozumienia ze słuchu, znajomości funkcji językowych, znajomości środków językowych oraz rozumienia tekstów pisanych. Typy zadań we wszystkich segmentach są identyczne: wybór wielokrotny, prawda/fałsz i dobieranie. Co bystrzejsi zauważyli już, że wszystkie zadania reprezentują typ zamknięty – wystarczy więc wybrać jedną z zaprezentowanych opcji. Najbardziej rozbudowane, ale także najlepiej opłacalne będzie rozumienie słuchu. 14 – 16 zadań (4 – 5 wiązek) wartych będzie 35%. Na drugim miejscu plasuje się rozumienie tekstów pisanych – 10 – 12 (3 – 4 wiązki), za które będzie można zgarnąć 30%. No i cóż, zostały nam elementy gramatyki (jak zwykle zresztą potraktowanej po macoszemu) – znajomość funkcji i środków językowych, wartych odpowiednio 20 i 15%. Przykładowe testy można zobaczyć na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Zachęcam, bo jest świetnie przygotowana. Warto przyjrzeć się zadaniom, zapoznać się z ich strukturą, spróbować rozwiązać. Trzeba to zrobić, aby kwietniowy egzamin nie był dla nas zupełnym zaskoczeniem. Polecam także wszelkiego rodzaju repetytoria różnorakich, bardziej i mniej znanych wydawnictw, bo nic, ale absolutnie nic nie przygotuje nas do testu tak dobrze, jak napisanie kilku modelowych sprawdzianów. Mimo nauki, godzin spędzonych nad książkami, musimy być gotowi na trudności. Nie łudźmy się – nie obejdzie się bez nich. Bo, na dobrą sprawę, każda z po krótce omówionych części może przysporzyć nam bólu zębów. I są to kwestie zupełnie indywidualne co i komu wyda się w kwietniu najłatwiejsze i najtrudniejsze. Ale spróbujmy trochę zgeneralizować. Wydaje się, że rozumienie tekstów pisanych, przy odpowiedniej znajomości słownictwa,  powinno nam przynieść zacny łup. W przypadku rozumienia ze słuchu dużą rolę odgrywają czynniki zewnętrzne, takie: jakość nagrania i akustyka pomieszczenia, w którym będzie odtwarzane. Jeżeli one będą spełnione pomyślnie, to reszta pozostanie już w naszych rękach. No i gramatyka. Pozornie wydaje się najtrudniejsza – bo to tyle tych wszystkich czasów, odmian, konstrukcji, tyle słów trzeba znać… Bez przesady. Ten potwór nie jest taki straszny. Jeżeli będziemy przygotowywali się systematycznie, jeżeli dostrzeżemy i zapamiętamy pewne schematy, na których zagadnienia gramatyczne są oparte, to nie powinniśmy mieć problemu również z tą częścią egzaminu.

Kończąc, życzę wszystkim szóstoklasistom, i ich rodzicom (a może przede wszystkim rodzicom) oczywiście, opanowania, powodzenia i zwykłego ludzkiego szczęścia.

Jakub Stępniak

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s