Trzylatek a nauka angielskiego

trzylatek-pomysłyEdukacja dzieci to niezwykle szeroki temat, zwłaszcza w kontekście nauki języków obcych. Nawet kiedy już podejmiemy decyzję, dotyczącą tego kiedy nasze dziecko wkroczy w świat zabaw, pełnych obcobrzmiących słówek i wyrażeń, pojawi się kolejna kwestia – JAK skutecznie uczyć malucha, oraz co robić, aby chciało się bawić i jednocześnie uczyć i aby taka nauka była skuteczna. Jeśli mały uczeń, dajmy na to ruchliwy trzylatek, decyzją rodziców przystępuje do nauki, lub bardziej poznawania języka angielskiego, przed nauczającym staje ogromnie ważne, ale i trudne zadanie – zainteresować i zaciekawić. Również kiedy to rodzic sam bierze na siebie obowiązek wdrażania dziecka w obcy język, musi tak dobrać pomysły, aby motywacja pociechy nie słabła. Wiadomo, nauka o której mówimy to przede wszystkim edukacyjna zabawa, stąd warto szerzej zastanowić się, jakie są te najskuteczniejsze, motywujące i ciekawe metody na pracę z dzieckiem.

Naturalność – przede wszystkim

Nie ma niczego odkrywczego, w tym, że dziecko najlepiej uczy się i poznaje nowe rzeczy w naturalnym środowisku. Stąd gdy tylko jest okazja, bawiąc się z dzieckiem, wplatajmy obcobrzmiące zwroty. Przykładowo podczas zabaw na placu zabaw, gdy nasz maluch zeskakuje z huśtawki, zachęćmy go angielskim jump! Kiedy bawi się w berka, użyjmy run! Warto także użyć słowa angielskiego i od razu jego tłumaczenia. Wołając dziecko, zwróćmy się do niego słowami: Come here – Podejdź tutaj. Pokazując coś, powiedźmy: Look! It’s a cat – Poparz! To kot.

Ciasne, ale własne

Teraz kolejny sprzymierzeniec wczesnej edukacji – własny, mały kącik na naukę. Miejsce w którym znajdą się kolorowe maskotki, kredki i inne pomoce do naukowych zabaw. Pluszaki, które będą „mieszkać” w takiej osobistej przestrzeni naszego szkraba, możemy wykreować na takie, które „rozumieją” tylko po angielsku. Tym samym nauczymy dziecko słówek, które będzie do nich kierowało. Podając napój, powie drink! Bawiąc się w karmienie, użyje eat! Będą to pojedyncze zwroty, które z czasem zostaną rozbudowywane. Ogólnie pomysł na rozumiejące po angielsku zabawki, to dobra koncepcja nie tylko dla rodziców, ale też dla nauczycieli.

Idąc dalej, w kąciku dziecka, możemy wspólnie słuchać piosenek obcojęzycznych, historyjek, które będziemy też tłumaczyć. Malowanki, na przykład zwierzątka, również możemy określać używając angielskich słówek, podobnie używane kolory.

Storytelling – czyli opowiem Ci ciekawą historię

Tutaj pomysł na edukacyjną zabawę polega na opowiadaniu historii lub bajek wplatając w nie angielskie słówka. Ważne jest, aby podczas takich opowieści wykorzystywać pomoce takie jak obrazki czy ilustracje, oraz na bieżąco tłumaczyć użyte zwroty. Czasem możemy całą bajkę, oczywiście w miarę którą, opowiedzieć w obcym języku. Ważne jest aby następnie, wytłumaczyć całość, pokazać obrazki zawierające przedstawione postacie lub przedmioty. Niezwykle istotną zasadą jest odpowiednie akcentowanie, przyciszanie i podnoszenie głosu, udawanie konkretnych dźwięków. To zaciekawi dziecko nawet bardziej od samej treści, ale bez obaw, podświadomość malucha wyłapie, powiązanie między słowem „cat”, a znanym już odgłosem miauczenia. To również kolejna idea, warta przetestowania dla rodziców, ale także dla lektora, podczas zajęć z grupką maluchów.

Telewizja – nie taki diabeł straszny…

Często jest tak, że dzieci spędzają zbyt dużo czasu przed ekranami telewizora lub komputera. To oczywiście negatywna skłonność. Ale z pewnością krótka, edukacyjna bajka, zwłaszcza w obcym języku, to dobre narzędzie do nauki języka, lub bardziej pomoc w osłuchaniu się z nim. Warto od czasu do czasu włączyć anglojęzycznego „Kubusia Puchatka”, aby nasze dziecko obejrzało ciekawy, kolorowy świat, dodatkowo opatrzony prostymi, łatwo wpadającymi w ucho zwrotami. Wszystko  użyte w granicach rozsądku, na pewno nie zaszkodzi, a może wręcz pomóc.

Gotowe gry i zabawy

Jak zostało już wielokrotnie podkreślone nauka małych dzieci, to pewnego rodzaju wypadkowa przeprowadzanych zabaw. Zatem bawiąc się z dzieckiem, dużo daje używanie obcojęzycznych zwrotów. Warto także pomóc sobie i skorzystać z gotowych, dostępnych  na rynku gier opartych na przykład na dobieraniu wyrazów do obrazków, lub na łączeniu podobnych elementów w pary. Maluch sam będzie miał problem z takimi zadaniami, ale przecież od czego jest mama i tata, lub nauczyciel. Na pewno po paru próbach, zapamięta na razie wzrokowo, że kot na obrazku i wyraz „cat” pasuję do siebie idealnie. Taka wiedza, z czasem stanie się naturalna i co więcej, pozostanie na całe życie. Nawet jeśli maluch, będzie posługiwał się po pewnym czasie zlepkami słów jak play – ball, zamiast pełnego zdania, to przecież jest to pewngo rodzaju edukacyjny sukces! W miarę dorastania obce zwroty, staną się coraz bardzie rozbudowane i używane w poprawnej formie oraz kontekście.

Dziecko ma naturalną zdolność do uczenia się, a jego umysł jest niezwykle chłonny. Maluchy cechuje naturalna ciekawość. W tym miejscu wiele zależy od opiekuna, który powinien być niejako przewodnikiem na drodze edukacji. Uczyć, poprzez zabawę możemy sami, lub z pomocą wykwalifikowanych lektorów. Ważne jest jedynie, aby nauka była oparta na ciekawych i dobrze dobranych do temperamentu dziecka zabawach. Istotna jest regularność oraz brak skomplikowania w stosowaniu konkretnych zadań. Łatwo bowiem malucha zmęczyć, a to może prowadzić do zniechęcenia. Ta nauka jest skuteczna, która opiera się na prostych komunikatach, oraz wtedy kiedy dziecko czuje się bezpieczne, akceptowane i rozumiane. Na siłę, lub pod przymusem absolutnie niczego nie wskóramy. Zatem tak ważne jest podążanie za rozwojem dziecka, obserwacja jego potrzeb. Zbilansowanie wszystkich wymogów naszej pociechy, będzie sprzyjało efektywnej nauce, zatem słuchajmy naszych dzieci, a one posłuchają nas – nawet wtedy, gdy użyjemy obcego języka.

Konstancja Pietryłka

 

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s