Nauka języka angielskiego u uczniów z dysleksją

dysleksjaJeśli dziecko jest dyslektykiem nie oznacza to wcale że musi ono zrezygnować z nauki języka angielskiego. Nauczyciel może pomóc takim uczniom na wiele sposobów. Należy pamiętać , co jest dobre dla dyslektyka jest również dobre dla całej reszty.

Poniżej znajduje się kilka praktycznych wskazówek skupiających się na czterech umiejętnościach językowych: słuchaniu, mówieniu, czytaniu i pisaniu.

Słuchanie

Dyslektyczne dziecko może mieć trudności w efektywnym przetwarzaniu słuchowych informacji w swoim ojczystym języku

  • Jeśli jest to możliwe wyjaśnij istotne rzeczy w języku ojczystym dziecka
  • Używaj małego magnetofonu do nagrywania nowego słownictwa , opowiadań, zadań domowych , polecań tak aby uczeń mógł słuchać tego tyle razy ile będzie potrzebował
  • Używanie ilustracji i obrazków podczas słuchania wspomoże zrozumienie ucznia
  • Podane ćwiczenia mogą być użyteczne jeśli uczniowie mają problemy z rozróżnieniem głosek , np. e-i, a-e  itd.

Grupowanie

Do tej gry będziesz potrzebował kilku kart przedstawiających obrazki przedmiotów z problematyczną głoską i dwa pudełka. Najpierw nauczyciel nazywa przedmiot a uczeń wybiera odpowiednią kartę. Następnie uczeń powtarza słowo i wkłada kartę do właściwego  pudełka z odpowiednim dźwiękiem.

Niepasujący element

W tę grę można grać tą samą talią kart. Najpierw nauczyciel pokazuje 4 obrazki np.: kapelusz, długopis, kot , mapa. Następnie nazywa obrazki a zadaniem ucznia jest wskazanie elementu niepasującego.

Mówienie

W nabywaniu obcego języka zrozumienie , czytanie i pisanie zazwyczaj poprzedza  mówienie dlatego też musimy być bardzo cierpliwi wobec naszych uczniów.

  • Nigdy nie zmuszaj dyslektycznego dziecka do mówienia, zawsze czekaj na jego zgłoszenie
  • Jeśli to konieczne poproś ich o odpowiedź kiedy pytanie jest łatwe i jesteś pewny że mogą na nie odpowiedzieć
  • Zachęcaj ich pozytywnymi reakcjami

Czytanie

Czytanie w języku angielskim musi być miłym doświadczeniem niezależnie od wieku i umiejętności dziecka

  • Zawsze staraj się by dziecko czytało w określonym celu
  • Omów słownictwo przed czytaniem, gdyż wzmocni to przewidywanie i zrozumienie
  • Dyslektyczne dzieci czerpią duże korzyści z ćwiczeń typu tekst z lukami gdyż pomagają one rozwijać ć zdolności  przewidywania
  • Pozwól by dziecko dyktowało własne opowiadania tobie. To zapewni uczniowi odpowiedni i motywujący materiał do czytania który może być dalej rozwijany

Pisanie

Najwięcej trudności może przysporzyć dyslektycznym dzieciom literowanie angielskich słów.

  • Wskazanie różnicy pomiędzy literą i dźwiękiem ojczystego języka, angielski może być w tym przypadku ważnym początkiem. Np.  w języku gruzińskim każda litera ma analogiczny dźwięk podczas gdy w języku angielskim jest 26 liter które odpowiadają 44 głoskom
  • Zbuduj strukturalny, systematyczny, program do literowania skupiając się na jednej zasadzie z rzędu
  • Powtarzaj i umacniaj stymulując wszystkie ścieżki komunikacji ( oczy, uszy, ręce i usta) równocześnie. Zachęć je do wymowy słów podczas gdy je piszą. Młodsze dzieci uwielbiają budować słowa używając plastikowe, drewniane czy też gumowe litery.
  • Nie zapomnij nauczyć dzieci słów nieregularnych , stanowiących wyjątki w całej strukturze słów. Takie słowa są bardzo często używane i dyslektyczne dzieci potrzebują ogromnej ilości ćwiczeń by je zapamiętać
  • Nauczaj słów w kontekście
  • Pisząc w celach komunikacji, naucz ich różnych technik planowania takich jak mapowanie umysłu dzieląc ten proces na małe kroki

Zawsze wyznaczaj dyslektykom cel realistyczny chwaląc przy tym ich wysiłki i postępy.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s