Jakie korzyści daje nauka przez Skype?

Tłumaczenie: Adrian Moskal, tytuł oryginału: „Skype learning – 7 great benefits”, autor: Donald Clark

Zawsze możesz zauważyć wspaniałą technologię kiedy może być ona użyta jako czasownik, jak na przykład napisać e-maila, wysłać tekst lub wiadomość na Twitterze. Porozmawiajmy przez Skype, jest jednym z tych wspaniałych czasowników. Przez ostatnie dwa lata jako wolontariusz uczyłem dzieci, które miały problemy z matematyką i naukami ścisłymi. Było to połączenie nauki oko w oko i Skype. Co za tym idzie tekst ten jest takim krótkim porównaniem pomiędzy obiema tymi technikami.

Darmowy!

Skype jest jednym z cudów Internetu, głównie dlatego, że jest darmowy. Kto mógłby kiedykolwiek pomyśleć że wideo-konferencja może nic nie kosztować i że każdy zwykły człowiek, z każdego starego komputera i  wielu telefonów może robić to za darmo. W obecnych czasach oszczędności to dar z nieba.

Dystans nie istnieje

Skype jest typowym przykładem technologii, dla której odległość nie ma znaczenia. W prosty sposób uwalnia nas od tyranii miejsca i kosztów. Zarówno nauczyciel jak i uczeń mogą być dosłownie wszędzie. Nie ma nic gorszego dla młodego człowieka niż bycie zmuszonym do odbycia wieczornej wędrówki do domu nauczyciela by się czegoś nauczyć. Korzystanie ze Skype jest dużo szybsze i prostsze.

Wzmożone skupienie

Skype zmusza zarówno nauczyciela jak i ucznia do skupienia. Jest to spowodowanie tym, że korzystając ze Skype czuje się, iż jest to cenne źródło dostępu do Internetu, pomimo tego że jest darmowe. W każdym bądź razie, potrzebne jest ciągłe skupienie, co jest lepsze niż nauka na żywo. Jesteś dużo mniej narażony na brak skupienia na projekcie, zarówno jako uczeń jak i nauczyciel. Oznacza to po prostu więcej nauki w krótszym czasie.

Prawdziwy dialog

W skutek tego, że nie siedzę obok nich i nie pochylam się nad nimi, daję im czas aby złapać oddech, pomyśleć, zastanowić się i odpowiedzieć kiedy będą gotowi. Jest to dużo bardziej przemyślane gdyż kładzie się nacisk na odpowiednie tempo dialogu, jako że nauczyciel mniej ingeruje w to co powie uczeń, i jest bardziej prawdopodobne, że poczeka aż uczeń udzieli własnej, przemyślanej odpowiedzi. Dylan Williams pokazał, iż nauczyciele mają zwyczaj zadawać pytania, ale zbyt wcześnie ingerują w odpowiedź ucznia, kiedy ten ma problem z jej udzieleniem. Odkryłem, że jego zasada 3 sekund (trzeba poczekać 3 sekundy zanim się cokolwiek powie) jest dużo łatwiejsza, gdy rozmawia się w Online. Obie strony są bardziej ostrożne gdy biorą udział w zbudowanym i konstruktywnym dialogu. Oczywiście, możesz być nawet bardziej strukturalny gdy używasz serwisów komunikacyjnych, które zmuszają cię aby zaczekać aż druga osoba udzieli pisemnej (bardziej przemyślanej) odpowiedzi.

Zapobiega problemom wynikającym z różnicy wieku

Jest to jednak bardziej delikatna kwestia różnicy wieku, która naprawdę mnie zaskoczyła. Spróbujmy stawić temu czoła, dorośli i nauczyciela nie są rówieśnikami nastolatków. Jesteśmy inni niż ich rówieśnicy, jako że cokolwiek co jest fajne dla nas nie jest fajne dla nich. Odkryłem, iż bycie użytkownikiem Internetu niesie za sobą zdrową formę psychologicznego dystansu, który zapobiega problemom wynikającym z różnicy wieku. Jest to oparte na zasadzie rozmowy dorosłego z dorosłym, jako że technologia jest niwelatorem różnic, które występują pomiędzy nastolatkiem a osobą dorosłą. Obie osoby są na tym samym pokładzie.

Dzielenie się środkami wiedzy

Kiedy przychodzi do zrobienia czegoś, jak na przykład rozwiązanie problemu, udzielenie odpowiedzi, zilustrowanie kwestii za pomocą diagramu albo ściągnięcia poprzedniego dokumentu lub strony internetowej takiej jak BBC Bitsize, możesz zrobić to wszystko mając otwartego Skype. Nie ma potrzeby aby mieć włączony obraz, wystarczy otworzyć nowe okno a rozmowa może być nadal kontynuowana. Jest to wspaniałe, gdyż obie strony są w pełni skupione na treści, a nie na hałasie który rodzi się podczas sesji oko w oko.

Dodatkowe narzędzia

Możesz nagrać swoją sesje na Skype za darmo, zintegrować z programem Outlook, ustawić alarmy, używać specjalnych tablic, narzędzi do uczenia (wystarczy kliknąć na ‘Rozmowa’ potem na ‘dodatkowe’). Jest dosłownie tuzin narzędzi które pozwalają na wszystko, od indywidualnych ustawień aż do dzielenia się plikami i materiałami.

Zakończenie

Niektóre z tych zalet są proste i zrozumiałe; jest darmowy i niweluje dystans. Inne zalety są bardziej natury psychologicznej; wzmożona uwaga, lepsza rozmowa i niwelacja efektów  różnicy wieku. W końcu, praktyczną zaletą jest korzystanie z materiałów, którymi można się dzielić w sieci. Skype jest wielce niedocenianym narzędziem które jest stworzone do uczenia.

przetłumaczył Adrian Moskal

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s